monument valley - Reisverslag uit Mexican Hat, Verenigde Staten van Jack Tukker - WaarBenJij.nu monument valley - Reisverslag uit Mexican Hat, Verenigde Staten van Jack Tukker - WaarBenJij.nu

monument valley

Door: Annemarie/ Jack

Blijf op de hoogte en volg Jack

29 September 2013 | Verenigde Staten, Mexican Hat

Dit verhaal lezen jullie een dag later. Helaas geen internet.
Vanochtend hebben we lekker op het gemak gedaan. Later uit bed, ontbijtje, boodschappen doen, tanken en auto pakken. Uiteindelijk gingen we dus om 11.00 uur pas op pad.
We moesten pas om 16.00 uur in Monument Valley zijn dus vandaar de tijd.
We kwamen langs ons nieuwe hotel in Mexican Hat ( zie foto waarom het dorp zo is genoemd) dus even gestopt. De kamer was al klaar en dus snel de spullen gedropt en een broodje gegeten. Toen op naar Monument Valley. We waren ruim op tijd dus even rond gekeken in het visitor centre. Dit wordt beheerd door de Navajo indianen. Zij zijn ook de beheerders van Monument Valley. Het is hun grond gebied. Op zoek gegaan naar de desk waar onze jeeptoer zou vertrekken. Dat bleek op het parkeerterrein te zijn. Daar stond een hele kluts van die indianen. Uiteindelijk de goede gevonden. We waren wel een uur te vroeg maar hij vroeg of we al wegwilden. Natuurlijk beter dan een uur wachten. We hadden wel gezien dat je met je eigen auto Monument Valley in kon maar dan zou 1,5-2 uur duren. De auto’s die terug kwamen zagen er niet uit. Die waren helemaal rood van het zand. Dus onze spullen gepakt en in de jeep gesprongen.
We hadden geluk we zaten met zijn tweeen dus we hadden alle ruimte. Gelukkig maar want toen begon de rit. Een en al hobbels, drempels, gaten, kuilen en stenen. Je zat zowat met je hoofd tegen het plafond. Foto’s maken was geen optie. Gelukkig stopte hij meerdere malen om foto’s te maken. Dit was echt de moeite waard. Gelukkig waren wij niet met onze eigen auto gegaan. We hebben mensen de meest gekke capriolen uit zien halen om in het losse zand met een gewone auto, 4x4 of motor door Monument Valley te rijden. Die waren echt gek om hun auto hieraan te wagen. Ze werden dan ook gek verklaard door onze chauffeur. De chauffeur vertelde onderweg precies wat we tegen kwamen. Je moest soms wel erg veel verbeelding hebben om in zo’n stuk rots alles te zien wat zij zeiden dat het voor moest stellen. Het was in ieder geval leuk om te horen aangezien alles zo meer een beeld kreeg. We zijn uiteindelijk ook een stuk in gereden waar de mensen met hun eigen auto niet mochten komen. Hier hebben we diverse stops gemaakt. Onder andere weer bij een muurtekening waar ook de resten van een oude woning waren. Een andere stop was wel gaaf. Dit was een cove met boven in een gat. De gids vertelde dat we op de grond moesten gaan zitten en dan omhoog moesten kijken. Dan zag je een gat wat het oog van een havik voorstelde. Als je goed keek zag je inderdaad dat de stenen om het gat( het oog) in de vorm van een havik waren. De gids begon vervolgens op een fluit een lied te spelen waar je de rest van je leven geluk van moest krijgen. Dit was echt gaaf. Met zijn drieen in de cove terwijl hij dat lied speelde op de fluit.
Verder stopten we bij een stuk steen dat er uit zag als een totempaal. Hier houden ze een keer in een jaar nog een sessie met medicijnman en dergelijke.
Een van de laatste stops was een stop die was vernoemd naar John Ford. John Ford had in het verleden de cowboy film met John Wayne opgenomen. Dit was zijn favoriete plek en daarom naar hem vernoemd.
Een maal terug bij het visitor centre wilden we nog even de zonsondergang kijken maar het stond vol met zeer luidruchtige Aziaten en er kwamen wat wolkjes die voor de zon kwamen. Dus toch maar lekker naar het hotel. Was nog even rijden. Uiteindelijk dus om 19.00 uur terug bij het hotel en snel wat gaan eten voordat het restaurant dicht zou gaan. Mexican Hat bestaat namelijk uit een hotel en een paar paarden.
Nou dat was onze dag weer en zijn jullie weer op de hoogte.
De groetjes van ons

• 01 Oktober 2013 - 09:12

Pa En Ma:

Goedemorgen, wat hebben jullie een indrukwekkende dag gehad. Schitterend om zulke foto's te zien. En wat een leuk verhaal erbij. Gr. Pa en Ma

• 01 Oktober 2013 - 21:41

Netty:

nou nou als ik jullie avonturen leest ,krijg ik een geweldige dorst.hoe zou dat toch komen??
    maar goed jullie zien weer erg veel,en hebben lekker weer.
    hier is het ook nog aardig weer,alleen s-nachts wat koud.
    nou ik wacht wel weer op jullie volgend bericht