Vaticaanstad - Reisverslag uit Rome, Italië van Jack Tukker - WaarBenJij.nu Vaticaanstad - Reisverslag uit Rome, Italië van Jack Tukker - WaarBenJij.nu

Vaticaanstad

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Jack

15 September 2021 | Italië, Rome

Vaticaanstad

Zo vandaag zouden we naar Vaticaanstad gaan. Geen idee hoe groot het was en hoelang we daar bezig zouden zijn. We hadden wel al kaartjes geboekt voor het Vaticaans museum om 10.00 uur. Daar moesten we dan om 9.30 uur aanwezig zijn. Dus 7.00 uur aan het ontbijt. Uurtje onderweg in het openbaar vervoer. Eerst weer een security check, corona check app. Wij naar binnen.
Man wat is dat gebouw groot. Route was wat minder goed aangegeven maar uiteindelijk hebben we toch het hele museum rond weten te lopen. In het museum ook diverse exposities van onder ander Egyptische dingen en aller potten. Dat waren we natuurlijk al vrij snel zat maar goed we moesten er wel doorheen om bij het volgende te komen. Museum bestaat vervolgens uit enorm veel beelden, wand en plafonschilderingen. Je kan niet zeggen dat er niet veel geld in is gaan zitten want het was niet normaal. We hadden geen audiotoer of gids genomen. Waren we maar wat blij mee. We hebben 3 uur rond gehobbeld door dat museum dit had veel langer kunnen zijn als we niet door sommige zalen geracet waren. Moet zeggen dat het wel indrukwekkend en mooi was.
Wel veel geweld afgebeeld in de schilderijen.
Door naar het sint Pietersplein. We hadden gehoopt vanochtend de paus nog even te zien die kennelijk op woensdag een praatje houdt om 10.00 uur maar het museum zat aan de andere kant en dat hebben we dus helemaal niet meegekregen. Ook hier weer diverse checks. Plein is best groot zoals je op de foto’s kunt zien en er staan op diverse plaatsen wachten.
Toen de Sint Pieter in. Die is enorm groot en overgoten met pracht en praal. Veel goud en ook hier weer veel schilderingen. In de kerk de tombe van Petrus ( zou daar begraven liggen) en ook die van Paus Johannes Paulus de 2e. eer dat we die kerk van voor naar achteren hadden bekeken waren we ook al weer 1,5 uur verder.
Aangezien we het lopen inmiddels een beetje zat waren en gisteren allemaal een beetje oververhit waren hebben we besloten om de hop on hop off bus te nemen. We zouden weinig hop offen maar zo konden we wel Rome beter zien. Aan het eind kwamen we tot de conclusie dat we het meeste wel gezien hadden. Collosseum was het enige wat we nog hadden willen bekijken aan de binnenkant, maar goed je kan niet alles in 2 dagen en het vaticaan had aardig wat energie en tijd gekost.
Ritje was leuk al moet ik zeggen ( anders doet Ruud het wel) dat het muziekje dat bij de uitleg zat ( bij elk punt zit iemand in je oor te blèren wat het is en tussendoor een vreselijk muziekje) er slaapverwekkend was. We hebben betere tours gehad.
Wel zo uitgekiend dat we uitstapten bij een metrostation en hop terug naar ons hotel konden. Nu even zitten want we zijn ruim 20.000 stappen verder en straks even eten in het tentje waar we gisteren ook heerlijk hebben gegeten.

• 15 September 2021 - 18:49

Jeannette :

De wandel kilometers lopen al aardig op. Weet op dit moment niet hoeveel we gelopen hebben maar dat weet Jack precies.

• 15 September 2021 - 18:55

Netty:

Nou het was wel weer het dagje,mooie foto's. Julie zien weer aardig veel, zijn Julie van het broodje worst af?hahahan

• 15 September 2021 - 19:21

Annie Van Den Boogert :

Het was weer een actieve dag, met al dat gewandel. Ook heel mooi zo te zien op de foto's. Jammer dat jullie de paus hebben gemist. Veel plezier verder.

• 15 September 2021 - 19:21

Marieke En Iris:

Dat zijn weer de nodige stappen. Maar dan heb je ook wel wat gezien. Ziet er indrukwekkend uit.

• 15 September 2021 - 20:42

Monique&Arjan:

Geweldige fotos. indrukwekkend

• 15 September 2021 - 20:58

Hans Joke:

Geweldig mooi allemaal, wat een pracht en praal. Wat lopen jullie veel doen we je nooit meer na. Eet smakelijk en fijne avond, gr.pa ma

• 18 September 2021 - 00:41

Audrey:

het blijft een prachtige stad!