Pompeï - Reisverslag uit Pompei, Italië van Jack Tukker - WaarBenJij.nu Pompeï - Reisverslag uit Pompei, Italië van Jack Tukker - WaarBenJij.nu

Pompeï

16 September 2021 | Italië, Pompei

Pompeï
Zo vandaag naar Pompeï geweest. Vanochtend op tijd vertrokken vanuit Rome en via de snelweg naar Pompeï gereden. Normaal proberen we de tolwegen namelijk te vermijden.
Aangezien het steeds rond de 30 graden is wilden we niet te laat in Pompeï zijn om daar rond te lopen. Afgelopen dagen was veel lopen en de warmte best wel vermoeiend.
Gisteravond had Ruud de kaartjes besteld via internet…. Kon hij ze niet meer terugvinden….Dat werd dus nieuwe kaartjes.
Pompeï is gelukkig niet zo druk qua toeristen… Maar niet heus. Wat een drukke bende. Soms was het een beetje duwen om alle mensen aan de kant te krijgen die midden op de pad naar hun gids stonden te luisteren. Erg indrukwekkend om dit alles zo te zien. Mooie overblijfselen en een enorm complex gewoon een heel dorp. Prachtige muurschilderingen en mozaïekvloeren.
Ook nog menselijke resten die totaal zijn versteend toen zij verrast werden door de lava van de Vesuvius. Totaal ongeveer 3 uur in de bloed hitte rond gehobbeld en toen waren we er ook alle 4 wel klaar mee eerlijk gezegd. We hadden er nog wel een halve dag kunnen volmaken maar de afgelopen 2 dagen in Rome hadden er eigenlijk wel ingehakt. Trouwens al die opgestapelde stenen lijken dan ook allemaal wel op elkaar.
Onderweg weer wat boodschappen gedaan en op naar het hotel. Ook dit keer weer een leuk hotel. Mooie kamer. Even een broodje op de kamer en besloten even een momentje voor onszelf. Nou ja dat liep er op uit om de was te verzamelen. Die hebben we naar de wasserette gebracht. Hopelijk krijgen we morgen alles weer terug zonder dat het gekrompen/verbleekt of weet ik veel wat is. Op ons beste Italiaans uitgelegd aan de dame wat de bedoeling is.
Nog wat rond gereden. Aangezien de auto de afgelopen dagen onder een boom had gestaan plakte hij van de hars aan elkaar en was het bijna niet mogelijk om door de ramen naar buiten te kijken.
Dus langs de wasstraat om hem af te spuiten. Daar moesten muntjes in. De machine zat achter een klep met een tekst maar ja ons italiaans is niet zo best. Toen de muntjes steeds terug kwamen rollen had Ruud het lumineuze idee om zijn bankpas te gaan gebruiken in een gleuf die er ook zat. Ja tuurlijk…. Weg pas… die gleuf was namelijk niks. Ruud in de dikke paniek… hoe kreeg hij zijn pas terug… wij maakten ons druk om het feit dat de auto nog steeds plakte… Uiteindelijk iemand er bij die de pas uit de betaalzuil kon halen. Dat was dus mazzel. Inmiddels had ook google translate uitkomst gegeven dat je een token moest kopen om te kunnen was. Dat mocht Ruud dan weer doen… gelukkig ging het deze keer wel goed. Wat een stress hoop dat hij er vannacht niet over droomt…
Terug in het hotel met een redelijk schone auto een drankje en daarna een dinertje… heerlijk weer gegeten… Morgen weer op pad. Ze geven niet zulk mooi weer op dus maar hopen dat het droog blijft. Als het goed is gaan we de Amalfi kust bewonderen.

• 16 September 2021 - 22:14

Jack:

Even een reactie op het aantal gelopen kilometer deze vakantie : dat zijn er bijna 100.

• 17 September 2021 - 07:26

Hans Joke:

Goedemorgen, weer een leuk verhaal, we genieten er elke dag van. En vandaag als eerste. Inderdaad Ruud dat was stressen pas ingeslikt, maar alles weer goed gekomen. Wat is Italie mooi en interessant. En wat een afstand hebben jullie lopend al afgelegd. Fijne dag vandaag x pa ma.

• 17 September 2021 - 07:30

Marieke En Iris :

Pompei ziet er ook indrukwekkend uit, met name die versteende lichamen.
    Dat verhaal met het wassen van de auto, ik kom niet meer bij. Snap de paniek van de pas wel.

• 17 September 2021 - 07:54

Ruud:

Bedankt Iris, ik heb wel heerlijk geslapen.

• 17 September 2021 - 09:17

Annie Van Den Boogert :

Prachtig reisverslag, inclusief de foto's. Jullie zijn wel heel sportief bezig deze vakantie, met zoveel km in de benen.

• 17 September 2021 - 10:52

Monique&Arjan:

Hihi geweldig. ja google translate is je beste vriend op vakantie. Leuke verhalen om te lezen.