Addo Elephant Park - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Jack Tukker - WaarBenJij.nu Addo Elephant Park - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Jack Tukker - WaarBenJij.nu

Addo Elephant Park

Door: Jack en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Jack

18 September 2015 | Zuid-Afrika, Addo

20150918 Addo Elephant Park
Hoihoi,

Nou wie denkt.... Lekker naar Afrika lekker warm... Jammer...
Vanochtend zouden we om 8.30 uur vertrekken voor de Cheetah tracking. Heel de nacht geregend en dus behoorlijk koud! Dus spijkerbroek, 4 lagen kleding, muts, handschoenen en een dekentje verder wij samen op pad met de ranger. Jeeh wat was het koud. We hadden mazzel want er gingen geen anderen mee. De ranger met een groot geweer.... Want ja er liepen gevaarlijke beesten rond. Oh ja waar de cheetahs zaten waren vanochtend de leeuwen gespot! ( bleek later ... en dus niet zo gek dat we ze niet gezien hadden gisteren... Dat er maar 2 in het hele park zaten) Oh en by the way... Slangen die waren inmiddels ook actief... Nu moet je weten dat er veel verschillende zeer giftige slangen hier leven...als we achter hem zouden blijven lopen zou het goed komen. Ik ( held) had mij dus voorgenomen om dicht op de hielen van de beste man te blijven want leeuwen... ja das niet zo’n probleem maar slangen....
De beste man had zo’n antenne bij zich om het maar simpel te zeggen. In het park leven 8 cheetahs waarvan een vrouwtje net 4 jongen had. Dus die gingen we niet zoeken.
In de jeep op pad mochten we in de buurt komen zouden we gaan lopen... Niet in de bosjes want ja die slangen en leeuwen... De tocht zou maximaal 4 uur duren. Na een half uur al bijna diepgevroren dat ook Jack een dekentje over zijn knieen trok. Het werd turen en zoeken. De ranger gebruikte af en toe zijn antenne.. en eindelijk er klonk een piepje.
Na wat heen en weer rijden en piepjes die wat harder werden zijn we uit de jeep gegaan. De ranger had al gewaarschuwd dat we goed moesten op letten want dat het best kon zijn dat we ineens bovenop de cheetah stonden.... Nou dat bleek dan ook het geval. We waren een stuk aan de wandel en al wat heen en weer gelopen, geluisterd naar gebliep..... Zegt hij ineens daar zit ze... recht voorons.. nou met de beste wil van de wereld zag ik haar niet. Toen hij zei 5 meter... Toen zag ik haar pas! Wat gaaf zeg. Sta je in de vrije natuur op 5 meter van een cheetah. Gezien het koude weer lag ze wat tussen de bosjes... ( vandaar ook dat de foto’s niet optimaal zijn en we de cheetah ook niet wilden storen in haar normale gedrag) Wat een ervaring en gaaf om te zien! Gewoon al langs haar gelopen en niets gezien. Bizar. Om haar heen gelopen en een tijdje gekeken te hebben zijn we weer weg gegaan en hebben haar met rust gelaten. Toen weer terug. De kou was even niet zo belangrijk meer want wat was dit cool. ( oh ja die leeuwen en die slangen hebben we nooit gezien)
Terug bij het kamp snel in de auto want we zouden naar Addo Elephant park gaan. Op Kruger na een van de grootste kampen en een waarin je de big 5 kan spotten. Onderweg nog even tanken en met haastige spoed op pad. Haastige spoed is zelden goed... ook nu weer... 3 keer weer bij wegwerkzaamheden gestaan net als gisteren... Daar ging weer een kostbaar half uur dat we vandaag zo hard nodig hadden. Maar goed uiteindelijk goed aangekomen in Addo. Hier gekeken voor een gamedrive. Dit is het laatste park voor de grote dieren en met een gamedrive zie je toch stukken meer. Aangezien we het toch niet koud hadden zouden we met de avondrit mee gaan.
Snel naar het huisje. Op zich wel aardig maar we hebben leukere gehad. Hup weer in de auto en zelf door Addo gaan rijden. Behalve alle bekende dieren...( ja zo verwend zijn we inmiddels dat we zeggen..oh een zebra hebben we al rijdt maar door...) vandaag een Caracal ( katachtige) in het wild gezien, stokstaartje, beetle en buffel gezien..
Leuk rondje gemaakt. Ook dit park is weer anders en zeker de moeite waard. Ook hier is een 4x4 toch wel een aanrader.
Terug naar het kamp waren we op tijd om in de vrachtwagen voor de gamedrive te springen. Wederom koud. Nu wederom olifanten, zebra’s, koedoes, elanden, caracal en een vosje..
Elke keer weer wat nieuws. Het blijft een belevenis...
Morgen gaan we naar Tsitsikamma National Park. ( hopelijk komen we bij de kust de walvis nog tegen!)

• 19 September 2015 - 17:41

Pa En Ma:

Weer een enerverende dag, met veel dieren op je pad. Inderdaad als we het lezen een bijzondere ervaring. Snel naar het volgende verhaal. Fijn dat we weer kunnen lezen.

• 19 September 2015 - 18:24

Miep En Iris:

Hey weer een teken van leven uut Sud Afrika. Weer genoeg gezien en beleefd zo te lezen. Wel een beetje fris maar goed dat mag de pret niet drukken. Mooie foto's vooral die van die caracal ( had er nog nooit van gehoord) maar wel een mooi beest om te zien.

Tot het volgend verhaaltje.

De groeten uit zonnig etten-leur