Panoramaroute blyderivercanyon - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van Jack Tukker - WaarBenJij.nu Panoramaroute blyderivercanyon - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van Jack Tukker - WaarBenJij.nu

Panoramaroute blyderivercanyon

Door: Jack en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Jack

08 September 2015 | Zuid-Afrika, White River

Dag allemaal,

Vanochtend eerst een ontbijt genuttigd. Nou niet normaal zoveel. We hebben er tot 15.30 uur op kunnen teren en hadden we alles nog niet op. Normaal is er een buffet, maar kennelijk zitten er te weinig mensen in het hotel ( gisteravond waren wij de enigen in het restaurant) dus kregen we een bord vol. Niet normaal. Maar goed zuinige Hollanders dat we zijn... scheelde weer een lunch.
Vandaag zijn we de panoramaroute wezen verkennen. Vanochtend moesten we eerst een stuk terug rijden vanuit Witrivier naar Graskop.
Daar begon ongeveer de route. Aan de route lagen verschillende bezienswaardigheden en de route zelf was schitterend. Het landschap veranderde steeds. Zo had je bossen aan de ene kant en aan de andere kant rotsten. Bij de bezienswaardigheden moesten we steeds entree betalen. Jaja wel 10 rand...Ze weten inmiddels ook hier hoe ze geld moeten verdienen met iets wat de natuur voortbrengt. Nou is 10 rand natuurlijk heel veel geld.... Voor jullie beeld ongeveer 70 eurocent. Auw dat was een rib uit ons lijf. Uiteindelijk dit wel 5 keer moeten betalen en een keer 80 rand. Dat was dus een dure dag...
Van een aantal dingen hebben we de foto’s bijgevoegd. Het waren een aantal watervallen. De dingen die er uit sprongen waren toch wel de Bourkes Luck potholes( gelijk de duurste entree hihi). Dit zijn rondingen die door het water zijn uitgesleten. Je zag het water naar beneden vallen in deze potholes ( mensen moesten natuurlijk er weer geld in gooien) De wijze waarop dit uitgesleten was in het rode gesteente was echt schitterend. Het licht was echter zo fel dat de kleuren op de foto’s niet echt tot zijn recht komen, maar goed jullie hebben een indruk. Over het algemeen was het licht heel fel de de lucht wat heiig waardoor de foto’s niet helemaal zijn zoals het zich daadwerkelijk was.
Gekomen bij de entreepoort bij de rondavels ( 3 rond uit gesleten rotsen met een prachtig zicht over de Blyderiver canyon) zagen we een oudere Afrikaanse vrouw moeizaam omhoog lopen. Ze stond naar ons te zwaaien en vroeg of ze een lift omhoog mocht naar het uitzichtpunt waar zij moest werken. Dat bleek tijdens het gesprek in de auto dus 3 km verder te liggen. We hebben haar dus maar een lift gegeven. Het mensje helemaal blij. Gezien de steilte van de helling en de temperatuur beter zo. Ze was vanuit Graskop gelift om boven op de berg bij het uitzichtpunt houtsnijwerk temaken. Op onze vraag of het normaal een meer heldere lucht was gaf ze aan dat het juist heel helder was vandaag en we geluk hadden...Nou dus hadden we allebei een ander beeld over het uitzicht. Bij alle uitzichtpunten stonden van die Curiosa stalletjes waar je allemaal Afrikaanse troep kon kopen zoals beeldtjes van olifanten, nijlpaarden en dekens. Hier hebben we maar geen geld aan besteed.
Uiteindelijk weer terug gereden. Onderweg wilden we nog stoppen in Pilgrim’s Rest. Dit zou volgens de boeken een ouderwets stadje zijn. Nou dat was het wel maar de sfeer die hier hing vonden wij niets. Wat een verschil van dorpjes heb je toch. Ook vandaag weer in een aantal geweest waar je het idee had dat je hier beter niet te lang kon blijven. Dat hebben we niet gedaan. Eenmaal terug in Witrivier hier een aantal boodschappen gedaan. Hier heerste een heel andere sfeer en kon je gewoon rondlopen.
Nu dus weer even terug bij het hotel voor het verhaal. Nu even een onweersbui voor de rest van de dag was het schitterend en warm weer.
Morgen gaan we naar Swaziland. Benieuwd hoe het daar aan toe gaat.

• 08 September 2015 - 20:04

Pa En Ma:

Weer een mooie dag gehad zo te lezen. En ook een dienst der barmhartigheid gedaan, heel fijn. Wat een ander leven als hier he. Wat hebben wij het dan super. Hier ook iets beter weer, tot morgen dan maar weer.gr.pa en ma. Ps. De foto'lukt nog niet.

• 08 September 2015 - 20:24

Jannie:

Wat een prachtige foto van die olifant.
    En wat een goede diakenen zijn jullie aan het worden, de dienst aan de naaste, een van de belangrijkste dingen in het leven.
    groetjes van je degelijke tante.

• 08 September 2015 - 22:22

Miep En Iris:

Super gave foto van die leeuwin. Volgens mij is er iemand helemaal heppiede pappie met zijn nieuwe lens

• 08 September 2015 - 22:52

Karin:

Wat wen belevenissen, dat is het bijzondere aan Afrika.
    Liefs van ons