Sognefjord en flam - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Jack Tukker - WaarBenJij.nu Sognefjord en flam - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Jack Tukker - WaarBenJij.nu

Sognefjord en flam

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Jack

14 September 2019 | Noorwegen, Flåm

Zo vandaag hadden we een lange dag voor de boeg. We zouden met de ferry door het Sognefjord en het Naeroyfjord ( een van de smalste fjorden waar je doorheen kunt varen) varen. Ook weer zo’n ding dat op de Unesco werelderfgoedlijst staat. Vanuit Kaupanger kan je met de ferry over naar Gudvangen. Dit is een tocht van ongeveer 2,5 uur. Aangezien hij maar 2x per dag vertrekt moesten we om 9.00 uur bij de boot zijn. Zo gezegd zo gedaan. Gelukkig was het vandaag behoorlijk droog en toen we bij de boot stonden was er zelfs een beetje blauwe lucht. Uiteraard was het vandaag weer tussen de 1 en 9 graden afhankelijk van waar we zaten. De tocht was prachtig. Jammer dat op sommige delen de wolken boven de bergen hingen.
Aangekomen in Gudvangen moesten we ongeveer een half uur met de auto naar Flam. We hebben al aardig wat tunnels gehad maar nu een van 11,5 km. Dus behoorlijk lang. Maandag hebben we er zelfs een van 24,5 km.
We moesten opschieten want in Flam gaat een wereldberoemde trein naar Myrdal en we wilden toch wel die van 12.20 uur halen. Deze tocht is uitgeroepen door National Geographic als een van de mooiste en stijgt over een afstand van 20 kilometer van 2 naar 866 m. Best stijl dus. De rit was echt prachtig en duurde ongeveer een uurtje heen. Je hebt meerdere mogelijkheden om terug te gaan bv met de fiets. Op de heenreis hadden we al gezien dat we blij waren dat we dat niet hadden gedaan. Dus gewoon weer met de trein terug hetzelfde stuk. Er werden nog wat stopjes gemaakt. 1 bij een waterval en 1 om de trein omhoog te laten passeren.
Terug in Flam nog even tussen al die toeristische souveniertjes gelopen. Dit heeft voor allebei een paar warme sokken opgeleverd hihi..
Vervolgens besloten om weer via zo’n National tourist Vegen ( Aurlandsvangen) te rijden. Deze stond bekend als sneeuw toer. Nou dat klopt. Het was een steile klim omhoog maar toen reden we toch weer in de sneeuw. Door de laaghangende wolken en de sneeuw/regen helaas weinig van te zien. Wat we zagen was prachtig dus moet je nagaan als het mooi weer was met schitterend zicht.
Het uitkijkpunt Stegasteinview zou normaliter uitkijken over de fjorden. Hier was helaas niet veel van te zien. Dus ja… ook maar geen foto.
Nog even een hamburgertje gehaald bij de supermarkt voor bij de boontjes en aardappelpuree… ja ja we zijn gezond bezig tijdens deze vakantie… een wasje gedraaid. Dus ja we zitten weer tussen de was en nu zo maar weer een Netflixje op want op de tv hier alleen maar programma’s waar we niks van verstaan hihi.

• 14 September 2019 - 20:27

Pa Ma:

Wat een gevarieerde tocht en weer. Maar wel schitterend zo te lezen. Wij minder spannend naar Ouddorp op de fiets met prachtig weer. Fijne avond tot morgen en geniet van de boontjes..

• 14 September 2019 - 20:54

Pa:

Even een vraagje tussendoor, wie is nu Jut en wie is Jul.

• 15 September 2019 - 17:32

Struifenco:

Wat een belevenissen weer, jammer van het weer. Wel een verschilletje met hier.

We blijven jullie volgen, genieten een beetje mee.
    Groetjes Jeannette en ja die .....