op naar Glacier National park - Reisverslag uit Browning, Verenigde Staten van Jack Tukker - WaarBenJij.nu op naar Glacier National park - Reisverslag uit Browning, Verenigde Staten van Jack Tukker - WaarBenJij.nu

op naar Glacier National park

Door: Jack en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Jack

03 September 2016 | Verenigde Staten, Browning

3-9 Onderweg naar Glacier national park

Vanochtend op het gemakje gedaan. We hoefden vandaag niet ver te rijden. Waterton National park en Glacier National park is een en hetzelfde park. Het enige is dat Waterton in Canada ligt en Glacier in de USA. Bij elkaar zou het ongeveer 1,5 uur maximaal zijn.
Dus op pad. Weer geen beren gezien…. Deze 2 parken zouden maximaal vol beren moeten zitten. Nou die straalden de hele dag in afwezigheid.
Aangekomen bij de grens werd er gevraagd naar Esta. Zeg maar de toestemming om de USA in te gaan. Nou die hadden we niet aangezien die alleen nodig is wanneer je via de lucht binnenkomt. Die van Jack was verlopen en ik had een nieuw paspoort.
We werden geholpen door de meest vriendelijke douane beambte. Wat een verschrikking die man en zo langzaam dat een slak hem nog zou inhalen, maar keurig onze mond gehouden om geen gezeur te krijgen. Een formuliertje verder konden we na ruim een half uur toch vertrekken. We mochten Amerika binnen.. jippie!!! We hadden expres niet te veel boodschappen in canada gedaan omdat ze moeilijk kunnen doen over vlees en groenten. Iets met beestjes of zo…
Nou ze hebben niet eens in de camper gekeken. Dus dat was weer voor nop voorzichtig geweest. Later bleek dat dit ook nog niet zo handig was geweest aangezien in het plaatsje bij Glacier ( st Mary Montana) geen eens een fatsoenlijke winkel was. Dus geen avondeten…. Moesten we toch maar uit eten en een steak eten… Heel rot..
Maar goed op dus richting Glacier. We hadden al gezien dat er een lampje van de motor was gaan branden op het dashboard. Dat beloofde dus weer veel goeds. Handleiding erbij en alles uit proberen. Nou dat leverde in ieder geval geen succes op. Dus maar doorgereden naar de KOA camping Glacier. Bij het inchecken kregen we gelukkig alle hulp en mochten gebruik maken van de telefoon. Nou men zou ons terugbellen….In afwachting daarvan dus maar gaan lunchen, want het was toch bijna zover. We wilden vanmiddag toch nog wel iets van de omgeving zien.
Na het eten nog niets gehoord. Weer teruggebeld. Stond er geeneens in de computer dat we gebeld hadden… Nou dat schoot op. Gelukkig wist de beste man te vertellen dat dit vaker gebeurde. Het kon te maken hebben met de benzine die we getankt hadden. Zou waarschijnlijk over een dag of 3 wel over gaan. Gewoon doorrijden tenzij alles ging knipperen. Nou best… in ieder geval toestemming van hem om door te rijden als het dan fout gaat dan ligt het niet aan ons.
Dus hup op pad en het park in gereden. Met de camper mogen we het park verder niet in. Naar later bleek waarschijnlijk omdat het te steil is en dat ding omhoog zou kruipen. Dus gezellig met de shuttle die tussen allerlei punten rijdt waar je kan uitstappen. Omdat we al wat later waren gelijk maar naar het eindpunt gereden. Daar rond gewandeld. Allemachtig wat is het hier schitterend.
Alleen jammer dat er van de 150 gletsers nog maar 25 over zijn en deze waarschijnlijk over 4 jaar ook helemaal weg zijn door de milieuvervuiling. Het weer is zeer wisselend maar op zeker fris dit heeft met name met de wind te maken die hard waait. Het kan zo de ene minuut keihard regenen en daarna weer de zon. Het houdt ook in dat je de ene minuut een grijze wolk ziet en niet meer en vervolgens een schitterende gletsjer.
Mooie plaatjes kunnen schieten. Helaas werkt het internet overal slecht en kunnen we weinig foto’s plaatsen. We proberen een paar mooie te plaatsen.
Omstreeks 16.30 uur waren we terug bij de camper. Van de dame van de camping hadden we gehoord dat je met de camper ook nog een andere weg kon rijden en aan het eind van de middag de meeste kans had om wildlife te vinden. Dit was de weg van Babb naar Many Glacier…. Ook deze weg weer adembenemend… Wat prachtig. Eigenlijk met geen woorden te beschrijven. Aan het einde bij het visitor centre gestopt omdat het inmiddels 17.45 uur was en we toch wat moesten eten aldaar in het restaurant dus de steak genuttigd. Omstreeks 20.00 uur waren we eindelijk terug op de camping en hebben we de laundry room met een bezoek vereerd… dus dat was wachten tot de was klaar was en gedroogd.
Nu dus even tikken en de foto’s en dan weer op tijd naar bed. We blijven hier morgen nog een dagje. Dus we kunnen relaxen. Morgen willen we nogmaals met de shuttle naar boven en dan een vervolg shuttle pakken.

• 05 September 2016 - 07:57

Pa En Ma:

Goedemorgen, een bewogen dagje. Zeker als je denkt pech te hebben, maar dat valt een beetje mee. Jullie hebben wel veel moois gezien en dat maakt de stress weer minder. Ook fijn dat je er nog een dag blijft, dus morgen weer op pad. Hier is het ook mooi weer, deze week nog een warme week. Tot morgen.