Hluhluwepark - Reisverslag uit Manzini, Swaziland van Jack Tukker - WaarBenJij.nu Hluhluwepark - Reisverslag uit Manzini, Swaziland van Jack Tukker - WaarBenJij.nu

Hluhluwepark

Door: Jack en Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Jack

10 September 2015 | Swaziland, Manzini

20150910 St Lucia HluHluwepark
Dag allemaal,

Vanochtend was het weer vroeg dag. Men vond kennelijk bij de receptie ( waar onze kamer vlak bij lag) danwel restaurant.... Wij wakker de rest wakker. Nou zouden we er al om 7.00 uur uit gaan maar 6.15 uur hoefden we nog niet wakker te zijn, maar goed we waren in ieder geval op tijd.
Na het ontbijt zijn we gelijk vertrokken. Wanneer we weer terug kwamen was de vraag....nou geen idee. Het waarschijnlijk nooit hebben we er maar niet bij gezegd.
En dus op pad naar St Lucia. Onderweg daar naar toe zouden we langs het Hluhluwe park komen. Aangezien we toch op tijd zouden zijn bij het hotel besloten om hier eerst maar weer te gaan spotten naar de big five, want ja alle dieren nog een keer zien is natuurlijk geen straf.
Onderweg daar naar toe. Veel armoede. Mensen die kennelijk alleen in een beehive ( rond hutje van leem en stro) wonen. Je zou bijna uitstappen om ze wat te geven maar waarschijnlijk kom je dan zelf niet meer weg. Er wordt in Swaziland gewaarschuwd om goed op je veiligheid te letten. Is dat niet voor arme mensen die graag wat willen afnemen van de rijken ( wij dus in hun ogen) Dan is het wel voor de dieren die ineens midden op de weg staan of oversteken daar waar je met 120 km/h rijdt. Van ezels, koeien, geiten tot pumba’s ( je weet wel dat varken uit de Lion king)
Maar goed we hebben Swaziland overleefd en mochten de grens weer oversteken. Weer hetzelfde riedeltje. Briefje van de meneer, naar binnen voor een stempel in het paspoort en het briefje, met de auto langs een andere meneer weer het briefje inleveren. 2 meter verder rijden. Briefje van de meneer...enz enz. Gelukkig we mochten Zuid Afrika weer binnen. Nog geen 10 meter na de grens zagen we de eerste giraffen weer. Bijzonder binnen komen dus.
Hup op weg naar Hluhluwe. Voor de wildparken kan je een wildcard kopen zodat je bij de nationale parken geen entree meer hoeft te betalen. Stuk goedkoper dan alle parken opnieuw betalen. Nu bleek bij Hluhluwe dat we door het tonen van deze kaart ook niet hoefden te betalen. Weer een meevaller voor deze zuinige Hollanders. Dit park zou een van de eerst opgerichte wildparken zijn en de big five bevatten. Door een van de mannen bij de poort was uitgelegd waar de leeuwen zouden zitten. Nou die moesten we natuurlijk zien. ( helaas we hebben ze niet gezien) maar gelijk bij binnenkomst kwamen we al zebra’s tegen! Die hadden we nog niet gezien! Bij een waterpoel lagen buffels 2 neushoorns een stuk verder een olifant en giraffen.... Nou dat beloofde veel goeds... Dit park staat bekend dat zij zijn begonnen met het fokken van neushoorns toen die bijna uitgestorven waren. Helaas.. Aan het begin van het park stond al een bordje pas op potholes... ( gaten in de weg) Nou dat hebben we geweten. Ze hadden beter kunnen zeggen dat er wat asfalt was en de rest gaten. Dit belemmerde zo dat we konden rijden en kijken... ja naar de weg om niet onze auto in tienen te rijden... Dat de lol er eigenlijk gauw af was. Halverwege was nog een lodge. Hier hebben we wat gegeten. Vol goede moet dat de weg nu beter zou worden en wij die leeuwen nog zouden zien weer verder. Nou ... Het werd nog erger... Men vond kennelijk die potholes ook vervelend en was maar te pas en te onpas op stukken begonnen met teer op de weg te gieten. Je hoorde de teer gewoon aan de banden plakken. Bij ons gooien ze er asfalt of stenen op en walsen het dan aan. Nou hier niet... kleddernat teer met als gevolg dat wanneer we er weer een stukje vanaf waren de stenen om ons oren vlogen omdat die los kwamen van de banden. Was er een stuk zonder teer dan hadden we weer potholes. We zijn maar naar de uitgang gegaan . Dit schoot zo ook niet op. Die big five hebben we dus niet meer gezien.
In St Lucia aangekomen overal borden dat je voor hippo’s moet oppassen die hier kennelijk ’s-Avonds rondlopen over de weg. We hadden al foto’s gezien van het hotel dat er een bij het zwembad zit. Nou we hebben uitzicht op het zwembad en zitten nu vol verwachting te wachten to er een verschijnt... tot nog toe helaas...
Morgenochtend gaan we weer op safari om 6.00 uur... Kijken of het nu toch echt gaat lukken met de cheetah en de leeuw.

• 10 September 2015 - 20:50

Pa En Ma:

Een enerverende dag, hoe is het met de maag, met al dat geklos. Wat een hutjes he, kan je je hier niet voorstellen. Al met al hebben jullie toch nog veel gezien vandaag, met leuke foto's. Fijne avond, blijven kijken hoor want wie weet!! Tot morgen

• 10 September 2015 - 22:06

Miep En Iris:

Ha eindelijk de zebra's die kunnen jullie afstrepen van het lijstje.
    Succes met de nijlpaarden. Staat mij ergens bij dat die behoorlijk veel lawaai maken in de nacht. Dus oordoppen om en lekker tukkie doen,

• 11 September 2015 - 00:53

Carla :

Even kort bericht vanuit Amerika. Wifi is crisis. Hoe is t bij jullie??
    Wat een tof land is dit. In las Vegas kom ik uitgebreid op de l

• 11 September 2015 - 16:46

Monique:

Zo mooi hoor...toch iets anders dan de dierentuin...

• 11 September 2015 - 19:15

Carla :

Ook jullie verhalen zijn waanzinnig. Krijg ook gelijk beelden van hippo s die in het zwembad vallen. Ik heb vandaag de groep gelaten voor wat het was. Af en toe wil ik rust. Zij zijn in de arches wandelen en ik zit heerlijk onder een boom van m'n rust te genieten. Maar ik begrijp nu pas de mensen die iets met Amerika hebben. Ik heb t nu nl ook:-))
    Genieten jullie nog even dan doe ik t hier ook weer, goede reis